تغییر هویت بصری در چند برند بزرگ

در این مقاله سعی داریم تا تغییر هویت بصری در چند برند بزرگ را بیان نماییم. .

مقدمه تغییر هویت بصری در چند برند بزرگ

هویت بصری هر سازمان یا شرکتی همان لوگویی است که طراحی می کند. این هویت به تنهایی و در قالب یک نماد به دیگران قابل نمایش است.

لوگوها مانند شناسنامه ها هستند ولی با این تفاوت که گاهی شرکتها یا سازمانها تصمیم می گیرند تغییراتی در آن به وجود آورند. مسلماً لوگو مانند امضای برند شماست.

اگر امضای شما تغییر پیدا کند دیگران هویت شما را از روی امضایتان نمی توانند تشخیص دهند. به همین دلیل بسیاری از افراد تصور می کنند لوگوها هرگز نباید تغییر پیدا کنند یا اصلاحاتی در آنها به وجود آید.

استدلال آنها نیز این است که پس از تغییر ظاهری لوگو ، دوباره نیاز به زمان دارتد تا بتوانید تصویرشان را در ذهن مخاطبان تثبیت کنند که در حقیقت بر روی جذابیت طراحی بسته بندی نیز تاثیر گذار است.

اما واقعیت این است که لوگوها فراتر از یک تصویر هستند و به همین دلیل قوانین بسیاری از تصویرها را شامل نمی شوند.

اما دلایلی وجود دارد که سازمان ها را قانع یا وادار می کند تا در هویت های بصری خود تغییراتی را ایجاد کنند. در ادامه به این دلایل و چند مثال عینی اشاره می کنیم.

یک) گسترش سازمان

شرکت ها و سازمان ها برای اینکه بتوانند به روند رو به رشد خود ادامه دهند لازم دارند مدام در حال توسعه فعالیت خود باشند.

آنها سعی می کنند بخشهای جدیدی را به خود اضافه کنند یا حتی در ماهیت برخی از بخشها تغییر ایجاد نمایند. به همین دلیل پس از مدتی شرکت یا سازمان فعلی ، تفاوت زیادی با چند سال قبل خود می کند.

به همین دلیل نمی تواند همچنان تصویری که از خود در ذهن مخاطبان به تصویر کشیده را ثابت نگه دارد ؛ چرا که تغییراتی اساسی در آن شکل گرفته و مشتریان و مخاطبان باید با این تغییرات آشنا شوند.

آنها باید بتوانند تغییرات ایجاد شده را با اصلاح لوگو به مخاطبان نشان دهند.

دو) اشکالات لوگوی پیشین

یکی دیگر از دلایلی که ممکن است سازمانها را وادار به تغییر لوگو کند اشکالاتی است که ممکن است در لوگوی قبلی وجود داشته باشد.

به عنوان مثال ، برخی از اوقات صاحبان برندها متوجه می شوند که طراحی لوگو آنها تأثیرگذاری لازم را ندارد و نمی تواند با مخاطبان ارتباط برقرار کند.

همچنین ممکن است با گذشت زمان ، سلیقه و خواسته مخاطبان و مشتریان آنها تغییر کرده باشد و لوگوی فعلی کابرد خود را از دست داده باشد.

بنابراین در این موارد ، صاحبان برندها برای اینکه بتوانند نیازهای مشتریان و مخاطبان خود را به خوبی تأمین کنند لازم است تغییرات لازم را در لوگوی خود ایجاد کنند.

سه) ایجاد تفاوت با رقیبان

گاهی چند برند یا شرکت که در یک زمینه فعالیت می کنند به دلیل الگوبرداری از کار یکدیگر یا رواج یک الگوی مشابه در میان آنها ، فعالیت ها و روند عملکردشان بسیار به یکدیگر شبیه می شود.

پس از مدتی ممکن است یکی از شرکتها به فکر تغییر بیافتد و سعی کند که خود را تغییر دهد ؛ اما ممکن است در ذهن مخاطبان هنوز تفاوتی تشخیص داده نشده باشد.

به همین دلیل ، نیاز دارند لوگوهایشان را تغییر دهند تا به مشتریان نشان دهند که فعالیت آنها با سایر همکارانشان متفاوت تر شده است.

حال پس از بررسی دلایل تغییر در لوگو به بررسی چند لوگوی شناخته شده و بزرگ که تغییراتی را در لوگوی خود داده اند می پردازیم.

لوگوهای شناخته شده

یک) شرکت اپل

یکی از بزرگترین ، جذاب ترین و محبوب ترین برندهایی که در دنیا وجود دارد برند اپل است. تقریباً می توان گفت انسانی در دنیا وجود ندارد که لوگوی اپل را نشناسد.

همه ما این برند محبوب را با لوگوی یک سیب گاز زده می شناسیم. اما آیا می دانید این لوگو در طول تاریخ چه تغییراتی کرده است ؟ لوگوی برند اپل اول به شکل یک روبانی نمایش داده شد که در اطراف عکس نیوتن پچیده شده بود.

این لوگو پس از اینکه در بازار وارد نشد نتوانست موفقیت لازم را به دست آورد ، مشتریان و مخاطبان جذب این لوگو نمی شدند و تأثیری در افکار و احساسات آنها نداشت.

پس از آن ، شرکت اپل سعی کرد یک لوگوی ویژه و جذاب طراحی کند. در نهایت تصویر لوگویی که الان از اپل می شناسیم در سال ۱۹۷۷ ولی به صورت رنگی منتشر شد.

در این لوگو رنگهای موجود در رنگین کمال استفاده شده بود. پس از مدتی ، رنگهای لوگو فقط به یک رنگ تغییر داده شد.

یعنی به رنگ آبی منتشر شد. پس از آن نیز سعی شد رنگ را به طور کلی از لوگوی اپل حذف کنند که در سال ۲۰۰۱ ، نسخه بدون رنگ لوگوی اپل منتشر شد ، اما این لوگو نیز پس از مدتی به رنگ مشکی تغییر پیدا کرد.

همانطور که می بینید یک لوگوی شناخته شده و محبوب در دنیا در طی سالها سعی کرده است مدام لوگوی خو د را مطابق با نیاز و سلیقه مخاطبان خود تغییر دهد.

بنابراین می توان به این نتیجه رسید که تغییر یا اصلاح لوگو گاهی اوقات یک امر ضروری است و شرکتها متناسب با موقعیت خود سعی می کنند تغییراتی را در لوگوی خود ایجاد کنند.

دو) شرکت حمل و نقل اوبر

یکی دیگر از شرکتهای بزرگ و شناخته شده شرکت اوبر است. این شرکت با هدف خدمات حمل و نقل تأسیس شده است. روزانه در جهان تعداد زیادی سفر توسط شرکت اوبر صورت می گیرد.

این شرکت در ابتدای کار خود با برخی مسائل اخلاقی و اجتماعی مواجه شد که مخاطبان و کاربران نسبت به آن بدبین شدند.

به همین دلیل پس از مدتی برای اینکه بتواند تصویر خود را در ذهن مخاطبان اصلاح کند لازم بود که لوگوی خود را نیز تغییر دهد.

به همین دلیل این شرکت لوگوی خود را تغییر داد و اثرات مثبت آن نیز در کسب و کارشان به خوبی دیده شد. اولین لوگوی این شرکت یک نماد u شکل به رنگ قرمز بود که نام اوبر روی آن نوشته شده بود.

این لوگو به مدت یکسال و از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۱ مورد استفاده قرار می گرفت. پس از مدتی فقط یک حرف u با یک رنگ سفید در پس زمینه ای مشکی طرح اصلی لوگوی این شرکت شد.

پس از آن نیز این لوگو تغییر پیدا کرد و یک u به رنگ مشکی و پس زمینه سفید طرح اصلی این لوگو بود.

پس از این تغییرات ، ۴ مرتبه دیگر نیز لوگوی این برند تغییر کرد و هم اکنون تصویر لوگوی این برند ، یک پس زمینه مشکی و نام اوبر که به رنگ سفید در وسط آن نقش بسته است می باشد.

سه) شبکه اجتماعی اینستاگرام

یکی از پرطرفدارترین شبکه های اجتماعی که امروزه بسیار مورد استفاده قرار گرفته است ، اینستاگرام می باشد. اینستاگرام با طراحی جذاب و امکاناتی که در اختیار مخاطبان قرار داده است تبدیل به یک شبکه اجتماعی محبوب در میان هوادارن خود شده است.

لوگوی این شبکه اجتماعی نیز کاملاً بیانگر نوع کاربرد آن می باشد ؛ اما از ابتدا به شکل کنونی نبوده است.

از آنجایی که اینستاگرام شامل پست های تصویری و ویدئویی است لوگوی خود را متناسب با همین ویژگی طراحی کرده است. این پلتفرم در سال ۲۰۱۰ برای اولین بار وارد دنیای مجازی شد.

بیشتر بدانید: تبلیغ خود را در اینستاگرام جذاب تر طراحی کنید

اولین لوگوی آن شبیه لنز دوربین بود که کاملاً مطابق با ماهیت آن طراحی شده بود. پس از چندین مرتبه تغییر در شکل لوگو ، کم کم به شکل کنونی تبدیل شده است.

با نگاهی به تصاویر قبلی لوگوی این شبکه اجتماعی می توان مشاهده کرد که پیچیدگی و تصویر دقیق لنز دوربین به نمادی از لنز ولی با اضافه کردن رنگ به آن تبدیل شده است که نشان می دهد ساده بودن یک لوگو نقش زیادی در جذابیت آن دارد.

چهار) لوگوی مک دونالد

از دیگر برندهای محبوب در جهان ، برند مک دونالد است. برند مواد غذایی که تقریباً در اکثر نقاط جهان شعبه دارد و مردم زیادی در سراسر جهان طرفدار آن هستند.

فروشگاه مک دونالد ابتدا  در آمریکا تأسیس شد ولی کم کم شعبه های خود را در قاره آمریکا و سپس سایر نقاط جهان گسترش داد.

یکی از مواردی که لوگوها باید اصلاح و تغییر داده شوند ،  زمانی که یک برند تبدیل به برند جهانی می شود لازم است لوگوی خود را به گونه ای طراحی کند که در تمامی دنیا قابل شناسایی باشد.

به همین دلیل مک دونالد نیز چندین مرتبه دست به تغییر لوگوی خود زده است. روند تکامل لوگوی برند مک دونالد نشان می دهد که این برند سعی کرده است با گذشت زمان به سادگی لوگوی خود اضافه کند.

یک لوگوی جهانی هر چقدر ساده تر باشد به خاطر سپاری آن راحت تر خواهد بود. به همین دلیل برند مک دونالد نیز از تصویر یک لوگوی پیچیده و پر از نوشته به یک لوگوی ساده که تنها حرف M به رنگ زرد که در وسط یک پس زمینه سفید قرار دارد تبدیل شده است.

نتیجه گیری تغییر هویت بصری در چند برند بزرگ

در این مقاله سعی شد تا به تغییر هویت بصری در چند برند بزرگ اشاره نماییم در واقع این موارد شامل مواردی مانند : گسترش سازمان ، اشکالات لوگوی پیشین ، ایجاد تفاوت با رقیبان می باشد.


مقالات مرتبط

یادآوری اسم برند با استفاده از طراحی محتوای جذاب

چگونه می توانیم اثر تبلیغاتی برند خود بر مشتریان را اندازه گیری کنیم ؟

مطالب مرتبط