مزایا و معایب لوگوهای تایپی

لوگوهای متنی را می توان یکی از انواع ساده لوگوها دانست.

تعداد زیادی از شرکتهای مختلف در جهان ، لوگوهای تایپی را به سایر لوگوها ترجیح می دهند اما طراحی کردن آن کار ساده ای نیست. زیرا در لوگوهای تایپی در انتخاب نوع فونت و تایپی که باید داشته باشید محدودیت دارید و نیاز به خلاقیت بالایی هست تا بتوانید یک لوگوی نو و خلاقانه طراحی کنید. اهمیت این فونتها و نوشته های خلاقانه در این است که شما قصد دارید از طریق لوگویتان ، برند خود را به بازار معرفی کنید و از طرفی این لوگو  باید بتواند علاوه بر معرف بودن ، ویژگیهای جذاب داشته و تداعی کننده فعالیت شما نیز باشد.

یک لوگوی خوب می تواند نام برند شما را برای مدتهای طولانی در ذهن مخاطبان حک کند و به خوبی در رسانه هایی که برای تبلیغات استفاده می کنید شما را به دیگران معرفی کند. شرکتهایی که قصد دارند یک لوگوی مناسب برای خود انتخاب کنند باید با مزایا و معایب هر نوع لوگویی که قصد طراحی آن را دارند آشنا باشند تا بتوانند با توجه به فعالیت خودشان یک لوگوی مناسب انتخاب کنند. به همین دلیل ، در این مقاله به ویژگیها ، مزایا و معایب لوگوهای تایپی می پردازیم.

مزایای لوگوهای تایپی

یک) ترویج مستقیم نام برند

لوگوهای تایپی به جای اینکه از طریق یک نماد یا عکس ، نام برند شما را ترویج دهند به صورت مستقیم از نام برند استفاده می کنند. همین موجب می شود که ماندگاری نام برند شما در ذهنها بیشتر باشند. مخصوصاً برای لوگوهایی که کاملاً خلاقانه و منحصر به فرد هستند این قدرت تداعی می تواند چندین برابر باشد.

دو) تشخیص سریع

تشخیص لوگو تایپها برای مخاطبان بسیار راحت تر از تشخیص لوگوهای تصویری است. از آنجا که لوگوتایپها مستقیماً به نام برند شما اشاره می کنند به همین دلیل به راحتی قابل شناسایی هستند.

سه) ثبات پایدار

برخی از شرکتها خیلی به دنبال تغییرات و تحولات در طول زمان نیستند. آنها ترجیح می دهند که جایگاه مورد نظر خود را در میان مشتریان پیدا کنند و تا سالیان سال به ترکیب شرکت ، محصول یا فعالیت خود دست نزنند. لوگوتایپها برای این شرکتها بسیار مناسب است. زیرا شرکتها و برندها معمولاً تا چندین سال به فعالیت خود با همان نام قبلی ادامه می دهند و نیازی یه اصلاح لوگو ندارند.

چهار) قابلیت نمایش در کیفیتهای مختلف

همانطور که بارها اشاره شده است ، لوگوهای شما باید در هر جایی که ردپایی از شماست دیده شوند. از سربرگ شرکت تا سایت و اشیائی که متعلق به شرکت یا برند شما هستند باید لوگویتان درج شود. بنابراین ، لوگویی می تواند قابلیت درج در این فضاهای مختلف را داشته باشد که در اندازه ها و کیفیتهای مختلف باز هم وضوح کافی را داشته باشد. لوگوتایپها بهتر از لوگوهای دیگر می توانند این وضوح را حفظ کنند.

پنج) قابلیت چاپ در رنگهای مختلف

لوگوتایپها را هم می توانید به شکل سیاه و سفید و هم رنگی طراحی کنید. آنها قابلیت این را دارند که در رنگهای مختلف ، کیفیت ، وضوح  و جذابیت خود را حفظ کنند.

معایب لوگوهای تایپی

یک) دشواری در منحصر به فرد بودن

لوگویی می تواند جذابیت و ماندگاری داشته باشد که بتواند منحصر به فرد طراحی شود. این قابلیت در لوگوتایپها بسیار پائین است. معمولاً انتخاب یک فونت یا طرحی نو و منحصر به فرد در این لوگوها سخت است. در حالی که دست شما در لوگوهای تصویری برای خلق تصویری منحصر به فرد بسیار بازتر است.

دو) تجربه و مهارت

فردی که لوگوتایپ شما را طراحی می کند باید بتواند مسلط به مفاهیم و مهارتهای طراحی لوگوتایپها باشد زیرا ، جزئیات گرافیکی بالایی برای لوگوتایپها باید وجود داشته باشد.

سه) فعالیت  در وسعت بالا

معمولاً لوگوتایپ را برندها و شرکتهایی انتخاب می کنند که دامنه فعالیت آنها وسیع باشد. اگر کسب و کار یا شرکت کوچکی دارید و چندان شناخته شده نیستید بهتر است از این لوگوها استفاده نکنید. زیرا قدرت معرفی کردن شما را ندارند. البته تحت شرایطی که شعار ویژه ای برای خود داشته باشید می توانید از این لوگوها استفاده کنید.

چهار) جذابیت کمتر

معمولاً لوگوتایپها کمتر از لوگوهای تصویری جذابیت دارند. یعنی بیشتر هدفشان معرفی یک نام یا یک شعار است تا اینکه یک زیبایی بصری هم داشته باشند. البته زیبایی بصری ، بعد از هدف و شعار اهمیت پیدا می کند. بنابراین اگر هدف یا شعار منحصر به فرد و جذابی ندارید بهتر است از این لوگوها استفاده نکنید.

مطالب مرتبط