تبلیغات با تم خنده و شوخی

همه انسانها از اینکه شاد باشند استقبال می کنند. انسانها روشهای مختلفی را در زندگی به کار می برند تا بتوانند زندگی شادتری داشته باشند.

آنها با دوستان شوخ طبع رفاقت می کنند. کتابها یا مجلات طنز می خرند و می خوانند، فیلم های کمدی را نگاه می کنند ، با افرادی که دوستشان دارند وقت می گذرانند ، به مسافرت می روند و همه این کارها را انجام می دهند تا بتوانند زندگی شادتری داشته باشند یا تجربه شادی خود را افزایش دهند.

شادی یکی از نیازهای اساسی انسان است. انسانها سعی می کنند از حال بد بپرهیزند و تجارب خوشایند خودشان را بیشتر کنند.

همه این مثالها به خوبی نشان داد که انسانها برای داشتن تجربه شادی و خوشحالی و خنده دست به کارهای مختلف می زنند یعنی خودشان به صورت فعال به دنبال تجربه های شاد می روند. به همین دلیل صنعت تبلیغات نیز به خوبی می داند که اگر از درون مایه طنز استفاده کند احتمال اینکه توجه افراد را بیشتر جلب کند بسیار بالاست. انسان به سمت چیزهایی که حالشان را خوب می کند کشش پیدا می کنند.

سیر تحولی تبلیغات را می توان از جمله تحولات عظیم در دنیای تجارت دانست. اگر از گذشته تا کنون ، نگاهی به سیر تحولی تبلیغات بیاندازید متوجه می شوید که از زمین تا آسمان تغییر کرده است.

همچنین روز به روز نیز بر سرعت تحول آن افزوده می شود. از نوع به نمایش گذاشتن تبلیغات تا محتوای تبلیغاتی دچار این تغییر شده است. البته این همه تغییر و تحول ، دور از ذهن نیست. چرا که نوع تفکرات و سلایق مردم نیز بسیار تغییر کرده است. بنابراین ، می توان این تغییرات را کاملاً عادی و طبیعی دانست.

یکی از تحولاتی که در نحوه تبلیغات به وجود آمده است اضافه کردن درون مایه های طنز است. امروزه دیگر از تبلیغ های بسیار رسمی که در سالهای گذشته کاربرد داشت خبری نیست. البته تبلیغ هایی که بسیار جدی هستند نیز هنوز وجود دارند و برای برخی از کالاها و مخاطبان لازم است از این دسته از تبلیغات استفاده شود.

در عین حال ، شما نمی توانید فردی را پیدا کنید که از طنز خوشش نیاد. همانطور که در مثالهای بالا گفته شد ، انسانها به شکل فعال خودشان به سمت تجربه خوشایند و شادی بخش می روند.

علت آن هم این است که حال خوب را به حال بد ترجیح می دهند. بنابراین بسیار لازم است که شما نیز در صورتی که محصول یا نوع تبلیغات و برندتان اجازه می دهد حتماً از این روش استفاده کنید. در ادامه به چگونگی تبلیغات در این روش اشاره می کنیم.

 یک) در ذهن ها ماندگار شوید

مهمترین کارکردی که یک تبلیغات باید داشته باشد این است که بتواند شما را در ذهن مخاطبان ماندگار کند. همه برندها تلاش می کنند تبلیغاتی را بسازند که بتوانند در ذهن مشتریان و مخاطبان ماندگار شوند و در موقع خرید به یاد آنها بیافتند و سعی کنند محصولات آنها را خریداری کنند.

مسلماً هیچ فردی هنگام خرید کردن ، گوشی و  تلویزیون و رادیو را به همراه خود نمی برد که آنجا به صفحه تبلیغاتی سر بزند تا دست به خرید بزند ؛ بلکه هر چیزی را که قبلاً دیده و در ذهن او  حک شده است را به خاطر می سپارد تا در هنگام خرید بر اساس آن خرید کند.

تحقیقات نشان داده است تبلیغ هایی که درون مایه طنز داشته اند بیش از سایر تبلیغات در ذهن مخاطبان باقی مانده اند و احتمال ترجیح آنها به برند رقیبان بسیار بیشتر بوده است.

دو) ایده جدید

همانطور که در بالا گفته شد اگر تبلیغات شما درون مایه طنز داشته باشد بسیار بیشتر از مواقعی در ذهن افراد باقی می ماند که تنها یک تبلیغ بی روح و جدی مانند اخبار داشته باشد. حالا تصور کنید قصد دارید یک ایده جدید را با درون مایه طنز به مخاطبان بگویید.

مطمئناً این کار بسیار مخاطبان را شگفت زده می کند و بسیار خارق العاده خواهد بود. پس از تهیه و به نمایش گذاشتن این تبلیغ به خوبی متوجه خواهید شد که اثر آن چندین برابر سایر تبلیغ ها است.

البته منظور از ایده جدید این نیست که این ایده بسیار منطقی و دقیق باشد بلکه همین که بتواند یک تفکر جدید را بیان کند کافی است. خلاقیت داشتن به قدری مهم است که می تواند هویت و اثرگذاری تبلیغ شما را چندین برابر افزایش دهد.

به عنوان مثال ، شاید گاهی یک شعر جدید با محتوا یا وزن جدید بتواند اثر بسیار خارق العاده ای داشته باشد. بنابراین می توان گفت داشتن یک ایده جدید به همراه یک محتوای طنز می تواند مانند بمب در بازار وارد عمل شود و توجه بسیاری از مخاطبان را به سمت شما جلب کند.

اگر بتوانید ایده جدید خود را  در غالب یک محتوای طنز بیان کنید مطمئن باشید که حتی ممکن است راه صدساله را در یک شب طی کنید. پس به این اصل توجه کافی داشته باشید و سعی کنید حتماً آن را در کار خود به کار ببندید و استفاده کنید.

سه) تصاویر طنز آمیز

گاهی برای داشتن یک تبلیغ طنز آمیز نیازی نیست از کلامهای های طنزگونه استفاده کنید بلکه یک عکس خنده دار نیز می تواند پیام شما را به مخاطبان منتقل کند و چه بسا گاهی خنده دارتر از یک متن فکاهی و طنز باشد.

به عنوان مثال تصور کنید تصویر یک مسواکی که برای آن چهره ای را ترسیم کرده اند و در دهان یک فردی که در حاال مسواک زدن است با حالت بسیار متعجب و یا نذار و ملتمسانه به بیرون نگاه می کند. دیدن این تصویر به طور ناخودآگاه در شما ایجاد خنده می کند.

آنقدر این مسواک را خنده دار طراحی می کنند که بتوانند لبخند را بر صورت شما بنشانند. این تصور در ذهن شما حک می شود و احساس خوشایندی که به هنگام مواجه با آن در شما ایجاد شد برای مدت طولانی در ذهنتان باقی می ماند. پس تنها با داشتن یک تکنیک ساده به نام تبلیغات طنز آمیز می تواند اثر ماندگاری تبلیغات را بسیار افزایش دهد.

چهار) طنز متناسب با محصول

در پیامهای تبلیغاتی که تم شوخ طبعی دارند باید به نوع محصول خود توجه داشته باشید. به عنوان مثال ، نوع شوخی که برای یک محصول بهداشتی می توان داشت با یک محصول خوراکی بسیار متفاوت است.

از طرفی ، برخی از برندها و محصولات هم هستند که تقریباً می توان گفت باید نوع پیام تبلیغاتی شما جدی باشد تا اثر گذاری روی مخاطب داشته باشد. به عنوان مثال اگر شما یک محصول لوکس و گران قیمت را تبلیغ می کنید داشتن یک تبلیغات طنزگونه از ارزش محصول شما کم خواهد کرد ؛ چرا که حفظ ابهت و جدیت برای محصولات لوکس بسیار مهم است.

بنابراین از این روش برای هر نوع برند یا محصولی نمی توانید استفاده کنید. البته اگر ایده خلاقانه ای داشته باشید که در عین حال که تبلیغات را به صورت طنز بیان می کند ولی از ارزش محصول یا برند لوکس شما نکاهد بسیار عالی خواهد بود ، اما در غیر این صورت به شما پیشنهاد می کنیم که چنین ریسکی را نپذیرید.

پنج) ریسک طنز را بپذیرید

به هر حال هر چیزی عواقب و نتایج خود را دارد. تبلیغاتی که درون مایه طنز دارند ممکن است با ریسک عدم موفقیت مواجه شوند. به این معنی که شما با تصور اینکه این تبلیغات بسیار جذاب خواهد بود وارد عمل می شوید و پس از به نمایش گذاشتن تبلیغات در بازار متوجه می شوید که این به هویت برند یا محصول شما ضربه وارد شده است.

به همین دلیل اگر از قبل نمی توانید یک تصویری از آینده و اثرگذاری تبلیغات با تم طنز و شوخی داشته باشید خطر شکست آن را نیز بپذیرید تا با یک نتیجه غیر منتظره مواجه نشوید.

 شش) پرهیز از مطالب و موضوعات حساسیت برانگیز

درست است که شوخی را همه دوست دارند و مطالب یا تصاویری که با محتوای طنز باشد مخاطبان زیادی پیدا می کند ؛ اما این نکته را فراموش نکنید که شوخی می تواند تیز و گزنده باشد.

به همین دلیل ممکن است برخی از افراد را آزار دهد. لازم است به این نکته مهم توجه کنید که نباید روی مسائل حساسیت زا قدم بگذارید. به عنوان مثال ، باورها و اعتقادات افراد یکی از مواردی است که می تواند حساسیت ایجاد کند. همچنین برخی گروه از افراد نیز هستند که ممکن است نسبت به شوخی با آنها حساس باشند. بنابراین همواره باید مرز ها و حساسیت ها را مد نظر قرار دهید تا بتوانید از این روش فوق العاده برای تبلیغات استفاده کنید.

هفت) حالت ویروسی طنزها

طنزها از حالت ویروسی برخوردار هستند. به این صورت که افراد بدون اینکه شما از آنها خواسته باشید تبلیغات شما را دهان به دهان منتقل می کنند. اگر تبلیغ خلاقانه ای داشته باشید تا سالها در ذهن افراد باقی خواهد ماند. بنابراین این روش را دست کم نگیرید و به هر طریقی که شده از آن استفاده کنید.

مطالب مرتبط