طراحی بسته بندی زعفران

طراحی بسته بندی زعفران در کانون طراحان برتر دارای ویژگی های منحصر بفرد جهت توزیع در داخل کشور و صادرات می باشد.

مقدمه طراحی بسته بندی زعفران

بی شک تاثیر گذارترین مسئله در فروش و بازاریابی زعفران ، بحث طراحی بسته بندی حرفه ای زعفران است. بسته بندی، کالای شما را به مخاطب معرفی می کند و در برندینگ زعفران، بسیار موثر است علاوه بر آن وظیفه ی دیگر بسته بندی، حفاظت در برابر عوامل خارجی مانند نور وآب و هوا و انتقالات و جابه جایی هاست.

در این مقاله قصد داریم به طرح بسته زعفران که یک کالای صادراتی گران قیمت است، بپردازیم.

زعفران به طلای سرخ معروف است که به دلیل شرایط خاص کشت و برداشت آن، این نام را برای آن گذاشتند. ایران تنها خاستگاه این محصول نیست و این امر باعث شده که رقبای دیگری در سطح جهان داشته باشد.بنا براین برای طراحی بسته بندی آن باید از حرفه ایی ترین طراحی استفاده کرد.

شروع طراحی بسته بندی زعفران

یک بسته بندی زعفران صادراتی، از لوگو، نوع و شکل ظرفی که زعفران داخل آن قرار می گیرد و روش هایی چاپی برای جذاب تر کردن بسته بندی آن، تشکیل می شود.

طراحی بسته بندی زعفران به دلیل نوع محصولش، باید به صورت فکر شده انجام شود چراکه بسته بندی آن باید علاوه بر زیبایی، بتواند در برابر نور آفتاب و جابه جایی و البته حفظ رنگ و ماندگاری آن هم کمک کند.

زیرا بسته بندی های زعفران معمولا به صورت طولانی مدت نگهداری می شوند و راه های زیادی را برای رسیدن به کشورهای مقصد می پیمایند. و علاوه بر آن شاید باز هم مدت زیادی در قفسه های فروشگاه برای خرید نگهداری شود. پس می توان گفت نوع بسته بندی آن برای صاحب آن برند دردرجه اول اهمیت قرار دارد.

زعفران البته در زمره ی ادویه ها به حساب می آید. اکثرا ادویجات در وهله ی اول، داخل ظرفی نگهداری می شوند که جنس آن بسیار حائز اهمیت است.این ظرف بر حسب فروش داخل و یا صادرات توسط فروشنده انتخاب می شود و پس از انتخاب ظرف ( بسته بندی درجه اول)، نوع متریال و طراحی بسته بندی آن انتخاب می گردد.

بیشتر بخوانید : طراحی بسته بندی

طراحی ظرف بسته بندی زعفران

برای زعفران، ظروف و بسته بندی های متفاوتی داخل بازار مشاهده می شود.بسته بندی های مدل پاکتی و انواع جعبه، انواع ظروف از جمله این بسته بندی های قابل استفاده می باشند.

بسته بندی های مدل ظرف خود به سه دسته ی ظرف های پلاستیکی و ظرف های شیشه ایی و ظروف آلومینیومی تقسیم می شوند. بعضا این بسته بندی ها نسبت به جنسی که دارند می توانند برای مصارف خانگی و البته بازار داخل و عده ی دیگر مناسب صادرات و نگهداری برای طولانی مدت باشند.

بهترین نوع بسته بندی برای زعفران بسته بندی از مدل ظروف فلزی می باشد که از محافظت بالا در برابر نور آفتاب و جا به جایی ها بر خوردارند. برای طراحی این نوع ظروف می توان از طرح های نقش برجسته و حرفه ایی برای زیبا شدن دو چندان استفاده کرد که این طراحی های بسیار مناسب صادرات به کشور های دیگر می باشد.

طرح های نقش برجسته و طراحی های خاتم کاری از طرح های اصیل ایرانی می باشد که بین تولید کنندگان هنوز هم از محبوبیت بالایی برخوردار است.

پس از ظروف آلومینیومی، ظروف شیشه ایی گزینه ی دیگری برای انتخاب هستند. این ظرف ها به دلیل نمایان بودن محصول داخل ظرف، برای جلب توجه مصرف کننده مهم است که به خرید آنها را ترغیب می کند.

ظروف شیشه ایی و آلومینیومی به دلیل بازیافت پذیر بودنشان و حفظ محیط زیست، بسیار پیشنهاد می شوند.البته از قیمت بالا این دو نوع ظرف نباید غافل شد.

طراحی جعبه زعفران
طراحی بسته بندی زعفران

چه عواملی در طراحی بسته بندی زعفران اهمیت دارد؟

  • حفظ کیفیت: بسته بندی باید زعفران را از عوامل مضر مانند نور، رطوبت، هوا و دما محافظت کند تا کیفیت و طعم زعفران حفظ شود.
  • حفاظت از محصول: بسته بندی باید از آلودگی زعفران به مواد خارجی جلوگیری کند.
  • جلب توجه: طراحی بسته بندی باید مشتریان را جذب کند و آن را از سایر محصولات متمایز کند.
  • اطلاعات محصول: بسته بندی باید به وضوح حاوی اطلاعات محصول شامل نام، تاریخ تولید، تاریخ انقضا، وزن و مقدار زعفران باشد.
  • سهولت باز و بسته شدن: بسته بندی باید برای مصرف کننده آسان باشد تا باز و بسته شود.
  • مقاومت: بسته باید مقاومت کافی در برابر ضربه و فشار برای محافظت از زعفران را داشته باشد.
  • برای سازگاری با حجم تولید: بسته بندی باید با اندازه تولید زعفران (کوچک یا بزرگ) سازگار باشد.
  • تعادل با هزینه: در طراحی بسته بندی باید اثربخشی هزینه در نظر گرفته شود تا محصول قیمت مناسبی داشته باشد.
  • محیط زیست: هنگام انتخاب مواد بسته بندی، در نظر گرفتن اثرات زیست محیطی نیز مهم است.

رنگ طراحی بسته بندی زعفران

در طراحی بسته بندی زعفران، انتخاب رنگ از موارد مهم دیگر طراحی آن است. زعفران به دلیل رنگ سرخی که پس از جدا شدن از غلاف و اصطلاحا دم کردن، از خود به جای می گذارد، معمولا در طراحی بسته بندی آن هم از رنگ قرمز تیره استفاده می شود. بعضا برای چاپ بسته بندی آن هم از رنگ های طلایی (طلاکوب) استفاده می کنند که یاد آور طلا و ارزش بالای این محصول است.

اما در سال های اخیر تنوع این محصول در بازار، در انتخاب رنگ برای بسته بندی آن هم تاثیر گذاشته است. طراحان با توجه به روانشناسی رنگ ها باید بهترین رنگ را برای هر نوع محصول، انتخاب کنند.که البته این انتخاب نباید به ماهیت محصول آسیب وارد کند.

نتیجه گیری بسته زعفران

در کل زعفران، جزو گران قیمت ترین کالاها در هر کشوری که کشت می شود، قرار دارد. برای بسته بندی آن باید از بهترین طراحی و پس آن از بهترین متریال برای چاپ آن بهره برد. زعفران در دنیا توسط کشور های زیادی صادر و فروخته می شود . این امر موجب سخت تر شدن فروش آن در بازار رقابت جهانی شده است. پس بعد از کیفیت خود زعفران، باید از حرفه ایی ترین طراحی بسته بندی برای بهتر شدن فروش آن استفاده کرد.


موضوع مرتبط :

رنگهای محبوب در دنیای طراحی

طراحی بسته بندی عسل

قیمت و تعرفه طراحی بسته بندی

طراحی بسته بندی صادراتی

مطالب مرتبط