خسارت جبران ناپذیر غلط املایی در طراحی بنرهای تبلیغاتی

خسارت جبران ناپذیر غلط املایی در طراحی بنرهای تبلیغاتی موضوع این مقاله است.

مقدمه

تصور کنید در حال رانندگی هستید و نشانگر بنزین ، میزان بنزین خودروی شما را کافی نشان می دهد ، اما در کمال ناباوری در میانه راه و در حالی که با سرعت در حال حرکت هستید متوجه می شوید که ماشین دچار مشکل شده و قادر به حرکت نیست.

با زحمت بسیار زیاد آن را به گوشه امنی می کشانید تا مشکل را متوجه شوید. ناگهان متوجه می شوید بنزین ماشین شما تمام شده است. بنابراین در کمال ناباوری در حالی که در وسط راه مانده اید و بنزینی در اتومبیل شما نیست متوجه می شوید که نشانگر بنزین شما خراب بوده است.

گاهی ممکن است اتفاقات ناگوارتر از این مثالی باشد که برای شما زدیم و خطاهایی که انجام می شود یا اشتباهاتی که رخ می دهد خسارتهای بزرگ و غیر قابل جبرانی را به ما وارد کند. با توجه به اینکه شما در چه شغلی مشغول فعالیت هستید حساسیتهای آن نیز کم و زیاد می شود.

گاهی برخی از کسب و کارها به قدری حساس هستند که حتی یک اشتباه کوچک می تواند خسارتهای ماندگار و بزرگی را به شما وارد کند. یکی از مشاغل و حرفه ها که بسیار حساس است و اگر آسیب ببیند خسارتهای جبران ناپذیر می تواند داشته باشد ، صنعت تبلیغات است.

تقریباً می توان گفت در تبلیغات جای هیچ گونه اشتباهی وجود ندارد. تبلیغات زمانی که در معرض دید مخاطبان قرار بگیرد دیگر فرصتی برای جبران اشتباهات آن ندارید. از طرفی اثر اشتباهات در تبلیغات به قدری عمیق و ماندگار است که حتی برطرف کردن آن نیز نمی تواند خسارت وارد شده را جبران کند.

یکی از مهمترین این خطاها غلط های املایی است که ممکن است در متن تبلیغات باشد. احتمالاً شما نیز در شبکه های اجتماعی گاهی با عکس هایی مواجه شده اید که به شدت مورد بازدید قرار گرفته است یا به اصطلاح معروف ، وایرال شده است.

عکس هایی که کاربران آن را دست به دست می چرخانند و در کمترین زمان به بیشترین میزان بازدید می رسد. این عکس ها زمانی که به دست مخاطبان می رسد تعجب و یا خنده بسیاری از افراد را به دنبال دارد.

بررسی غلط املایی در طراحی تبلیغاتی

اینکه یک برند در زمان تبلیغات و نوشتن متن تبلیغ تا این حد بی دقت بوده است و غلط املایی دارد می تواند به اعتبار آنها لطمه های بسیار سنگینی وارد کند.

گاهی مجبور می شوید هزینه های سنگینی برای این اشتباه پرداخت کنید. برخی از این خسارتها و هزینه ها مادی است. اینکه شما هزینه زیادی را متحمل شده اید که این تبلیغات را فراهم کنید و از طرفی یک تبلیغ با غلط املایی می تواند حجم قابل توجهی از مشتریان و مخاطبان را از بین ببرد و همین خسارتهای مالی زیادی به شما وارد خواهد کرد.

از طرفی تنها خسارت وارد شده فقط خسارت مادی نیست ؛ بلکه مهمترین آن خسارتهایی است که به اعتبار شما در میان مخاطبان وارد می شود. بعد از اینکه این اشتباهات یا غلط های املایی رخ دهد ، دیگر شما ابهت و جذابیت قبل را نخواهید داشت.

مثالهایی از غلط های املایی در تبلیغ هایی که برندها در متن تبلیغات مرتکب شده اند کم نیست. می توان هم نمونه های ایرانی و هم خارجی برای آن نام برد. حتی در میان برندهای بزرگ که تبلیغ های بسیار وسیعی در سطح شهر راه انداخته اند نیز اشتباهات و غلط های املایی دیده است.

بنابراین نباید تصور کنید حالا که شما برند سرشناسی هستید و تجربه زیادی دارید پس احتمال این خطاها برای شما کمتر است و بیشتر برندهای تازه وارد را تهدید می کند. بنابراین هرگز خودتان را از آسیب و خطا مصون ندانید و بهتر است همواره توجهتان به این موارد باشد.

این نکته مهم را مد نظر قرار دهید که احتمال داشتن غلط املایی اصلاً چیز غیر ممکنی نیست. بنابراین ، همیشه باید توجه داشته باشید که مسئله غیر قابل اجتناب است. پس نیاز به دقت بسیار بالایی دارد.

به ویژه در این زمانی که در آن زندگی می کنیم ، شبکه های اجتماعی با قدرت بسیار زیادی وارد عمل می شوند و یک خطا را چنان گسترش می دهند که ممکن است دیگر قابل جبران نباشد.

ممکن است شما تنها نیم ساعت قبل تبلیغ خود را منتشر کرده باشید ولی توسط میلیون ها مخاطب مورد بازدید قرار گرفته شده باشد. پس نباید نسبت به این مسئله کم اهمیت باشید ، زیرا خسارت وارد شده با وجود شبکه های اجتماعی چندین برابر خواهد شد و فرصت برای جبران آن تقریباً به حد صفر خواهد رسید. در ادامه نکاتی گفته می شود که اگر در نظر بگیرید احتمال داشتن غلط املایی در تبلیغات را تا حد زیادی کاهش می دهد.

یک) کارها را در لحظه آخر انجام ندهید

یکی از عوامل بسیار مهمی که می تواند میزان خطای شما را افزایش دهد این است که با عجله سعی کنید کارها را انجام دهید. اگر شما در فرصت زمانی کم سعی کنید کارها را انجام دهید قطعاً با عجله خواهد بود و این میزان خطاهای شما را افزایش خواهد داد.

اگر در ساعتهای انتهایی که به زمان برگزاری نمایشگاه نزدیک می شوید به فکر چاپ کردن بنر بیافتید مسلماً با عجله این کار را انجام خواهید داد. اگر مرتکب اشتباه شوید و چیزی را به اشتباه در بنر خود چاپ کنید حتماً به جای اینکه وسیله تبلیغاتی مناسبی برای شما باشد به سوژه ای برای تمسخر یا خنده دیگران تبدیل خواهد شد.

قطعاً شما چنین چیزی را دوست ندارید. از طرفی زمانی برای اصلاح کردن خطای آن نیز ندارید. از قدیم گفته اند آب که روی زمین ریخت دیگر جمع نمی شود. پس چه بهتر است که قبل از اینکه این اتفاق بیافتد به فکر این باشید که بنرتان را در زمان کافی طراحی و چاپ کنید. به شما پیشنهاد می کنیم نوشتن بنر و متنهای تبلیغ هایی خود را زمانی شروع کنید که وقت کافی دارید.

اگر به تجربه شرکتها و برندهایی که در تبلیغات دچار خطاها و غلط های املایی شده اند توجه کنید خواهید فهمید که بسیاری از آنها طراحی تبلیغ یا متن تبلیغاتی را برای دقیقه ۹۰ باقی گذاشته اند.

این نکته بسیار مهم را در خاطر داشته باشید که همیشه پس از اینکه تصمیم گرفتید یک تبلیغات طراحی کنید طرح اولیه آن را تهیه کرده و در فرصت باقی مانده بارها آن را مرور و بررسی کنید تا نقص های آن برطرف شود.

اگر به طور کلی طراحی تبلیغات را در آخرین لحظه ها و ساعات انجام دهید قطعاً چنین فرصتی نخواهید داشت و متنی که تهیه می شود تنها یک بار نوشته شده و چاپ خواهد شد بدون اینکه مرور و بررسی و اشکالات احتمالی آن برطرف گردد.

دو) خودتان همه چیز را در نهایت بررسی کنید

یادتان باشد کارهای مهم را حتماً خودتان در نهایت بررسی کنید. متأسفانه بسیاری از مدیران تبلیغات به کارکنان خود یا طراحانشان اعتماد ۱۰۰ درصد کرده و فقط از آنها درخواست طراحی یک تبلیغات به موضوع خاصی را می کنند و هیچ نظارتی بر کار آنها ندارند.

تجربه نشان داده است کارکنان شما و طراحان هر چقدر هم با تجربه باشند باز هم احتمال خطای آنها زیاد است و شما هرگز نباید اعتماد ۱۰۰ در صد به آنها داشته باشید. گاهی آنقدر متن های تبلیغاتی در پیش چشمان آنهاست که موجب می شود هیچ کدام را با دقت نخوانند یا متوجه اشتباهات آنها نشوند.

همیشه یادتان باشد متن نهایی را با دقت مطالعه کنید. البته یک کار دیگر هم می توانید انجام دهید تا میزان خطای شما را به شدت کاهش دهد ؛ آن هم این است که متن نهایی آماده شده را به فردی به جز افرادی که در کسب و کار شما فعال هستند بدهید تا آن را با دقت مطالعه کرده تا متوجه شود که چه خطایی در آن رخ داده است. اگر این کار را انجام دهید گاهی ممکن است بسیار تعجب کنید که تا آن حد اشتباه و غلط املایی در آن باشد.

نتیجه گیری

اگر دو مورد گفته شده در بالا را رعایت کنید قطعاً احتمال اینکه غلط املایی داشته باشید بسیار کاهش پیدا خواهد کرد. غلط های املایی اصلاً اشتباهات غیر ممکن یا دور از واقعیت نیستند.

اگر دقت کرده باشید حتی هم اکنون که ممکن است با داشتن مدارک دانشگاهی بالا نیز دچار اشتباهات املایی شوید. پس تصور نکنید که داشتن غلط های املایی بسیار بعید است. اتفاقاً از آنجایی که جرء خطاهای پر تکرار است تصمیم گرفتیم در این مقاله در خصوص این خطا در تبلیغات صحبت کنیم.

بنابراین به شما توصیه می کنیم اول از همه این خطا را جدی بگیرید و حتماً قبل از نهایی شدن متن تبلیغات آن را بارها مورد بررسی و مرور قرار دهید.

مطالب مرتبط