طراحی بسته بندی میوه و محصولات کشاورزی

طراحی بسته بندی محصولات کشاورزی یکی از تخصصها در کانون طراحان برتر می باشد. طراحی بسته بندی میوه دارای اصول است. بخصوص برای صادرات میوه و محصولات کشاورزی باید این اصول لحاظ شود.

مقدمه بسته بندی محصولات کشاورزی

بسته بندی هر نوع محصول با توجه به نوع کالا باید انتخاب شود. محصولات انواع متفاوتی دارند و از ترکیبات متفاوتی تشکیل شده اند که روش نگهداری و طول عمر متفاوتی هم دارند. برای بسته بندی قند نمی شود از همان بسته بندی استفاده کرد که برای زعفران هم به کار می برند.

در این مقاله قصد داریم به بسته بندی انواع محصولات کشاورزی بپردازیم.

محصولات کشاورزی انواع مختلفی دارد که بسته بندی هر کدام از آنها با سایرین متفاوت است.

بیشتر بخوانید : طراحی بسته بندی

بسته بندی انواع محصولات کشاورزی :

محصولات غذایی: در حیطه ی محصولات کشاورزی، غذای انسان از محصولاتی که برای تغذیه دام استفاده می شود، متفاوت است. این محصولات شامل گندم و جو و ذرت می باشد که در کارخانه های ساخت محصولاتی چون نان و غلات به کار می روند.

غذای دام: این نوع از محصولات کشاورزی گاه به صورت مستقیم از زمین کشاورزی به دست صاحبان دامداری ها برای تغذیه دام ها می رسد مثل یونجه و یا علوفه.

طراحی بسته آبمیوه
طراحی بسته آبمیوه

الیاف: این دست از محصولات مثل پنبه و کنف برای تولید نخ و پارچه استفاده می شوند که یکی از بزرگ ترین تجارت ها به حساب می آید.

محصولات بیودیزل و سوختی: این محصولات را برای تولید انرژی استفاده می کنند.شرایط کره ی زمین نسبت به سال های قبل تغییرات زیادی داشته است.اغلب سوخت های طبیعی کره ی زمین رو به اتمام است. کشور های دنیا یا باید انرژی را از کشور های دیگر خریداری کنند و یا خود آن را تولید کنند.

تا اینجا متوجه شدیم که محصولات کشاورزی انواع متفاوتی دارند بعضی از آنها را به هیچ عنوان نمی توان بسته بندی کرد مثل محصولات سوختی. محصولاتی که قابلیت قرار گرفتن در بسته بندی را دارند عمدتا بسته بندی غذای انسان و بعضا دام است.

بیشتر بخوانید : طراحی بسته بندی

بسته بندی محصولات کشاورزی و میوه در نگهداری و سلامت مواد غذایی بسیار اهمیت دارد. ممکن است این محصولات از زمانی که تولید می شوند تا زمانی که به دست مصرف کننده می رسد فاسد شوند. با انتخاب درست بسته بندی می توان از هدر رفت محصولات کشاورزی تولید کنندگان جلوگیری کرد. برای بسته بندی محصولات کشاورزی، متریال ها متفاوت هستند.

طراحی بسته بندی خشکبار
طراحی بسته بندی خشکبار

طراحی بسته بندی میوه

بسته بندی محصولات کشاورزی مانند سایر بسته بندی ها وظیفه ی محافظت از محصولات را به عهده دارد. زیرا بعضی از آنها مثل میوه ها (آناناس، موز) صادراتی هستند و مسافت طولانی را برای رسیدن به مقصد می پیمایند، اگر محافظ و بسته بندی مناسب نداشته باشند.

قطعا کیفیت خود را از دست می دهند. علاوه بر وظیفه ی محافظت، بسته بندی وظیفه ی مهم تبلیغات را هم نیز به عهده دارد، که با خراب شدن و از بین رفتن کیفیت آن می تواند تاثیر مخربی در بازاریابی هم داشته باشد. هم چنین اگر بسته بندی درست انتخاب نشود، امکان زیاد و کم کردن و دستکاری و تقلب هم افزایش پیدا می کند. علاوه بر آن، آلودگی های محیطی مثل انواع ویروس، میکروب هم می تواند به داخل محصول نفوذ کند.

طراحی جعبه میوه خشک
طراحی جعبه میوه خشک

بسته بندی محصولات کشاورزی علاوه بر باکس ها و جعبه، نوعی دیگری از بسته بندی ها ( بسته بندی پلیمری) شامل می شوند.

از میان این بسته بندی ها می توان به انواع کارتن ها که در برابر رطوبت و آب مقاومت خیلی کمی دارند و انواع باکس های پلاستیکی و چوبی که مناسب محصولاتی مانند میوه ها و سبزیجاتی هستند اشاره کرد. که بعضی از آنها به صورت مستقیم از زمین های جالیز به دست توزیع کننده ها می رسد، که درصد کمی از محافظت را دارند.

کیسه های پلاستیکی که این نوع از بسته بندی باید تجزیه پذیر باشند تا به محیط زیست آسیبی وارد نکند. البته تکنولوژی ساخت کیسه های پلاستیکی هم بسیار مهم است، زیرا ممکن است از موادی مضر تشکیل شده باشند که در اثر آفتاب خوردگی و رطوبت آسیب ببینند.

بهترین نوع بسته بندی محصولات کشاورزی، بسته بندی های ساخته شده از پلیمر هستند که بسار مقاومت بالایی دارند. در بعضی موارد میوه و سبزیجات نباید در کنار هم باشند و باهم برخورد کنند و به آن ها فشار وارد شود و بعضا نیاز به جداکننده دارند.

طراحی بسته بندی خشکبار
طراحی بسته بندی خشکبار

وزن در طراحی بسته بندی میوه

وزن در محصولات کشاورزی برای بسته بندی آنها بسیار اهمیت دارد چراکه، باید نوع بسته بندی و متریال آن توان تحمل وزن محصول را داشته باشد. به عنوان مثال غلات و برنج محصولاتی هستند که به صورت فله ایی هم بسته بندی می شوند که باید ضخامت زیادی داشته باشد.

بهترین نوع بسته بندی برای محصولات فله ایی، آن بسته بندی هایی ست که دستیگره و یا بند آویز برای بلند کردن و حمل محصول را داشته باشد.

گاهی تولید کننده صرفا فقط پخش محصول را نیاز خود می بیند و بسته بندی خاصی را برای محصول خود در نظر نمی گیرد. این دسته از افراد کیسه های پلاستیکی یا نایلونی را که هیچ گونه اسم یا برندی روی آن چاپ نشده، انتخاب می کنند.

بسته بندی میوه خشک
بسته بندی میوه خشک

نتیجه گیری طراحی بسته بندی میوه و موادغذایی :

بسته بندی عضو حیاتی و جدا ناپذیر از کالاست. خواه محصولات کشاورزی باشد خواه یک آکسسوری رایانه. بسته بندی به تنهایی وظیفه ی محافظت و هم چنین تبلیغات و بازاریابی را به دوش می کشد که ضعف در آن، شکست فروش صاحب برند را در پی خواهد داشت.


موضوع مرتبط :

طراحی بسته بندی خرما

انواع طراحی لیبل مواد غذایی

طراحی بسته بندی زعفران

طراحی جعبه

طراحی لیبل

مطالب مرتبط