ویژگیهای روشهای تبلیغاتی مرسوم (بخش اول)

بررسی ویژگیهای روشهای تبلیغاتی مرسوم (بخش اول) را در این مقاله آموزشی برای طراحان گرافیست و مدیران کسب و کار است.

مقدمه

تبلیغات و تعامل با مشتریان در بازاری که پر از رقیب های ریز و درشت و غول های تجاری است اصلاً کار راحتی نیست. برخی از شرکتها به قدری بزرگ و شناخته شده هستند که حتی نام آنها مشتریان را در جا نگه می دارد ، به گونه ای که حتی تمایلی به امتحان کردن برندهای دیگر ندارند.

مثلاً برند اپل هر مشتری را می تواند میخکوب کند. به عنوان مثال ، زمانی که برند اپل حضور داشته باشد ، حنای بقیه برندها رنگی نخواهد داشت. بنابراین در بازار و شرایطی که غول های تجاری همچون اپل یا سایر برندها در حوزه های مختلف وجود دارند ، شرکتهای کوچک باید از موانع بسیار بزرگ عبور کنند.

حتی تصور اینکه بتوانیم با یک برند بزرگ رقابت کنیم می تواند لرزه به اندام ما بیاندازد. حال ۲۰ یا ۳۰ سال پیش را تصور کنید که یک برند کوچک و ناشناخته چطور می توانست با یک غولی مانند اپل رقابت کند؟

خوشبختانه دنیای دیجیتال معادلات را کمی تغییر داده است و یک برند کوچک نیز می تواند در کنار غول های بزرگ حرفی برای گفتن داشته باشد. حداقل می تواند عرض اندامی داشته باشد تا ببیند چند مرده حلاج است!

اگر چند سال پیش به عنوان یک برند تازه کار وارد بازار می شدید و قصد رقابت با برندهای بزرگ را داشتید واقعاً یک طنز خنده دار به نظر می رسید. چرا که همه می دانستند شما یا جایگاه خودتان را خوب نمی شناسید یا غول های تجاری و برندهای بزرگ را نشناخته اید ؛

اما امروزه اگر از رقابت در بازار پر هیاهوی تجاری صحبت کنید ممکن است افراد تصور کنند که احتمالاً چیزی برای ارائه دارید که این ادعا را می کنید. همه این تغییرات به دلیل گسترش و توسعه دنیای دیجیتال می باشد.

این روزها نیازی به هزینه های میلیونی یا میلیاردی برای تبلیغات ندارید. نیازی نیست ثروتمند یا بزرگ باشید تا در بازار دیده شوید. با یک بودجه متوسط یا حتی کم نیز می توانید در بازار حضور پیدا کرده و خود را به دیگران معرفی کنید.

حتی می توانید از برندهای بزرگ پیشی بگیرید. برخلاف تصور بسیاری از افراد یا حتی بازاریابها که بازاریابی و طراحی تبلیغات را پر هزینه می دانند ، دنیای کنونی این معادله را بر هم زده و دیگر همچون گذشته نیست.

اعتقاد ما بر این است که شما از کوچکترین و در دسترس ترین روش برای تبلیغات می توانید استفاده کنید. البته این به این معنا نیست که شما هر چیزی را می توانید به عنوان تبلیغات به مخاطبان و مشتریان خود ارائه دهید.

بلکه منظور استفاده از روشهای خلاقانه و بهره بردن از کوچکترین فرصتهاست. در ادامه به نکاتی در خصوص تبلیغات اشاره می کنیم تا به روشهای مرسوم و نقص ها یا قوت هایی که در آنها ست پی ببرید.

یک) تبلیغات با بازاریابی متفاوت است !

متأسفانه بسیاری از بازاریابها یا کارآفرین ها برداشت اشتباه از مفهوم تبلیغات و بازاریابی دارند. تصور آنها این است که تبلیغات همان بازاریابی است. بسیاری از افرادی که به صورت تخصصی در این دو حوزه فعالیت دارند همیشه سخت گیری نسبت به بکاربردن این دو اصطلاح به جای هم دارند.

علت آن هم این است که این دو بسیار متفاوت از هم هستند. زمانی که با تبلیغات سر و کار داریم ، قصد ما این است که یک محتوای تبلیغاتی شامل متن ، فیلم ، صوت ، تصویر یا هر چیزی را راجع به محصول یا خدمات خود به دیگران معرفی کنیم.

آگهی های تبلیغاتی که از تلویزیون ، رادیو یا روزنامه ها منتشر می شود نمونه ای از این تبلیغات هستند. همچنین بنرها و پوسترها و تراکت هایی که نصب یا توزیع می شود نیز از این قبیل می باشند. یادآور می شوم که طراحی بسته بندی نیز این نکات حرفه ای را دارد.

در حالی که در بازاریابی معمولاً گروه مخاطبان و مشتریان شناسایی می شوند. به عنوان مثال ، ویژگی های سنی ، جنسیتی ، اقتصادی ، سلیقه ها ، مکانهای جغرافیایی و غیره که مربوط به گروه هدف هست شناسایی می شود تا برنامه های بازاریابی که تبلیغات نیز بخشی از آن است به درستی طراحی و اجرا شود.

همچنین در بخش بازاریابی معمولاً پول زیادی صرف نمی شود ؛ زیرا طراحی ابزار و تکنیک در این مرحله مهم است نه اجرای آنها. در حالی که در تبلیغات قصد ما معرفی برند است و اینکه بتوانیم توجه مخاطبان و مشتریان را جلب کنیم.

دو) دنیای تبلیغات چاپی

اینترنت و فضای مجازی به قدری دنیای بازاریابی و تبلیغات را دگرگون کرده است که به نظر هیچ وقت تبلیغات چاپی و سنتی وجود نداشته است. تبلیغ محصولات یا خدمات  که توسط روزنامه ها و مجلات منتشر می شد از جمله تبلیغات چاپی هستند.

نسل جدید از زمانی که چشم باز کرده با تبلیغ های اینترنتی و مجازی مواجه بوده است و درک چندانی از تبلیغ های چاپی و سنتی ندارد. در حالی که روزگاری بود که در آن روزنامه ها و مجلات ، یار همیشگی آدمها بودند.

مانند فیلم های سینمایی که از موضوعات مختلفی تشکیل می شوند ، دنیای تبلیغات نیز بسیار متنوع است. احتمالاً تصور شما این است که دوران تبلیغات چاپی گذشته است و دیگر کسی نیست که به دنبال این گونه ابزارها باشد و مخاطبان آن از بین رفته اند ؛

اما بهتر است بدانید که مجلات بزرگ و مشهوری مانند فوریس هنوز هم بودجه عظیم خود را از طریق تبلیغات به دست می آورند. البته تبلیغ چاپی فقط محدود به روزنامه و مجلات نیست ، بلکه پوسترها ، بروشورها ، تراکت ها و… نیز جزء این دسته از تبلیغات هستند.

سه) تبلیغ از طریق تلویزیون

زمانی که از نام تلویزیون در تبلیغات استفاده می کنیم معمولاً با دو سوال مواجه می شویم. یکی اینکه همه افراد پای تلویزیون نمی نشینند و مخاطبان محدودی دارد. دوم اینکه ، تبلیغات در تلویزیون بسیار گران است و هر برندی یا کارآفرینی از پس آن بر نمی آید.

اگر یادتان باشد ، در چند سال گذشته ، سریال ها و فیلم هایی که از تلویزیون پخش می شد مخاطبان زیادی را به پای تلویزیون می کشید. اگر یک سریال جذابی پخش می شد ، می توانستیم به خوبی شاهد باشیم که در آن ساعت از پخش سریال ، خیابانها خلوت می شد. حتی برخی از افراد هنوز هم که هنوز است تکه کلامهای برخی از سریالهای قدیمی را به یاد دارند یا از آن استفاده می کنند.

بنابراین تلویزیون به عنوان یکی از عمومی ترین وسیله ارتباطی افراد هنوز هم کارآیی خود را دارد. هنوز هم می توان یک تبلیغ تلویزیونی ساخت که شعر یا پیام آن به ملکه ذهن مخاطبان تبدیل شود. شاید تصور کنید این کار بسیار دشوار است ولی زمانی که وارد میدان شوید و قصد داشته باشید که از تلویزیون برای تبلیغات استفاده کنید.

خواهید دید که واکنش های بسیار غیر قابل منتظره ای دریافت می کنید و تصور ذهنی شما به طور کلی به هم می ریزد. بحث دیگر این است که تاثیر گذاری تلویزیون و تبلیغ های منتشر شده توسط آن به قدری است که اگر یکبار بتوانید بودجه چنین تبلیغی را فراهم کنید می توانید چندین برابر آن سود ببرید.

البته بسیار مهم است که شما در کدام بخش از برنامه های تلویزیونی ، تبلیغات خود را منتشر می کنید. به عنوان مثال ، آیا قرار است درست قبل یا بعد از یک برنامه تلویزیونی محبوب باشد ؟ آیا قرار است در میان یک برنامه محبوب باشد ؟

آیا در ساعاتی از شبانه روز است که مخاطبان زیادی پای تلویزیون هستند ؟ مسلماً با توجه به اینکه در کدام یک از این موقعیت ها برنامه تبلیغاتی شما منتشر شود هزینه آن متفاوت خواهد بود. پس اگر بودجه کافی برای این نوع تبلیغات ندارید ، می توانید ساعاتی را انتخاب کنید که هزینه کمتری برای شما به دنبال داشته باشد.

نتیجه گیری در مورد تبلیغات مرسوم

همچنین روشهای دیگری نیز برای استفاده از تلویزیون در تبلیغات وجود دارد. به عنوان مثال ، شما می توانید در کنار یک برند بزرگ خودتان را نیز معرفی کنید. به این معنی که شما با یک برند بزرگ توافق می کنید تا در کنار آنها باشید و به مشتریانشان خدمات بدهید.

در مقابل از اعتبار و نام آنها برای تبلیغات استفاده کنید. اگر بتوانید چنین توافقی با برندهای بزرگ داشته باشید می توانید زمانی که آنها از شبکه های تلویزیونی برای تبلیغات استفاده می کنند شما نیز نام خود را در کنار آنها قرار دهید یا خدماتی که به مشتریان آنها ارائه می دهید را تبلیغ کنید.

بنابراین با این کار ، توانسته اید با کمک بودجه و سرمایه ای که برندهای بزرگ دارند از امکانات آنها برای تبلیغات استفاده کنید. این نوع تبلیغات برای برندهای ناشناخته بهترین نوع تبلیغات است ؛ چرا که اعتبار برندهای بزرگ آنها را نیز معتبر می کند.

مطالب مرتبط