چگونه یک بسته بندی مشتری پسند داشته باشید ؟

ما در این مقاله به عواملی که یک بسته بندی مشتری پسند نیاز است داشته باشد پرداختیم.

مقدمه بسته بندی مشتری پسند

زحماتی که ما برای تولید یک محصول کشیده می شود بر هیچ کس پوشیده نیست. ساعت ها و روزها زمان صرف می شود تا یک محصول به درستی تولید و ارائه شود.

 اما چگونه است که برخی از اوقات علی رغم زحمات زیاد باز هم یک محصول به درستی به بازار معرفی نمی شود یا به فروش نمی رسد.

یکی از عوامل اصلی چنین چیزی، بسته بندی مشتری پسند محصول می باشد. اگر در چنین شرایطی  گیر افتاده اید بهتر است نگاهی به نوع بسته بندی محصول خود نیز داشته باشید.

همانطور که می دانید برای اینکه بتوانید در بازار خودتان را به درستی معرفی کنید لازم است عالی به نظر برسید و مخاطبان و مشتریان شما را به درستی بشناسند.

همانند آن چیزی که در طراحی لوگو مطرح است که همیشه به عنوان معرف و نماینده شما از آن یاد شده است در بسته بندی محصول نیز به همین شکل است و هر چقدر بسته بندی شما مناسب باشد تبلیغات خوبی برای محصول شما خواهد بود.

به همین دلیل در ادامه نکاتی را برای شما بیان خواهیم کرد که در بسته بندی مشتری پسند هر چه بهتر از آن استفاده کنید.

یک) مشتری شما کیست؟

اگر می خواهید بسته بندی مشتری پسند خوبی داشته باشید باید ببینید مشتری شما کیست ؟ تا زمانی که شناخت درستی از مشتریان خود نداشته باشید نمی توانید بسته بندی مناسب و خوبی را نیز طراحی کنید.

شما محصول را برای مشتریان تولید می کنید پس بسیار مهم است که بدانید مشتریان شما چه کسانی هستند و چه چیزی برایشان جالب و جذاب است.

 باید بدانید که چه چیزی برای گروه مخاطب شما مهم است. اگر بتوانید فاکتورهای مهم برای مشتریان خود را کشف کنید و بسته بندی مشتری پسند محصول را متناسب با آن انجام دهید قطعاً بسیار موفق تر عمل خواهید کرد.

جعبه پیتزا - بسته بندی پیتزا
جعبه پیتزا – بسته بندی پیتزا

دو) از تصاویر گرافیکی مناسب استفاده کنید

همانطور که می دانید هیچ چیزی به اندازه تصاویر گرافیکی جذاب نیست. سعی کنید بسته بندی مشتری پسند شما از تصاویر گرافیکی بسیار جذاب برخوردار باشد.

 یکی از مواردی که در چنین طراحی به شما کمک می کند استفاده از تکنولوژی های پیشرفته روز است. برخی از طراحان همچنان استفاده از دستگاه ها یا فناوریهای قدیمی را ادامه می دهند.

این مسئله مهم را باید بدانید که صرف کردن بودجه برای خریداری دستگاه هایی با فناوری پیشرفته و جدید یکبار اتفاق می افتد ولی شما مدام هر بار که از آن استفاده می کنید سود زیادی نصیب شما خواهد شد.

چرا که استفاده از آن کیفیت ارائه خدمات و کارهای شما را افزایش می دهد و مشتریان زیادی به استفاده از محصولات شما ترغیب می شوند.

سه) از عبارات مناسب استفاده کنید

نوشته هایی که روی بسته بندی مشتری پسند می نویسید توجه مخاطبان را جلب خواهد کرد یا آنها را منصرف خواهد کرد. نوشته های روی بسته بندی شما به مخاطبان می گوید که چه چیزی را قرار است بخرند.

شاید برخی تصور کنند که جملات سخت و دشوار باید بنویسند در حالی که ساده نگه داشتن آن بسیار ضرورت دارد. سعی کنید تا جایی که می توانید نوشته های کمی روی بسته بندی مشتری پسند داشته باشید.

قرار نیست هر چیزی به ذهنتان می رسد روی بسته بندی بنویسید. بلکه مهم این است یک معرفی مختصر و در عین حال جامعی داشته باشید و همچنین یک متن تبلیغاتی مناسب و جذاب نیز وجود داشته باشد.

مشتریان فقط چند ثانیه فرصت دارند تا نوشته های شما را بخوانند.

به همین دلیل شما از ین چند ثانیه باید نهایت استفاده را ببرید. هر چقدر مطلب شما طولانی باشد هم ظاهر بسته بندی مشتری پسند شما بی کیفیت خواهد شد و هم اینکه مشتریان زمانی برای خواندن آن صرف نخواهند کرد.

طراحی بسته بندی پنیر
طراحی بسته بندی پنیر

چهار) استفاده از رنگهای مناسب

یکی از مواردی که به جذاب بودن بسته بندی شما کمک می کند استفاده از رنگهای مناسب است. باید از رنگهایی استفاده کنید که بتواند جذابیت آن را بیافزاید و معرفی شما را از محصول کامل کند.

برای این منظور از رنگهایی استفاده کنید که نوشته های شما را برجسته تر سازند. بهتر است قبل از طرح نهایی ، رنگهای مختلف را انتخاب کنید و با هر یک از رنگهای انتخاب شده آنها را در نظر بگیرید و بررسی کنید تا متوجه شوید که کدام یک می تواند بهترین رنگ و گزینه باشد.

هرگز طرح اولیه را به عنوان طرح نهایی خود انتخاب نکنید.

بلکه پس از طراحی اولیه بارها آن را مورد بررسی قرار دهید. از افرادی که در این زمینه تخصص دارند یا ممکن است نظرات متفاوتی با شما داشته باشند حتماً در این زمینه نظرخواهی کنید و در نهایت پس از مشورت کردن و آزمودن طرح های مختلف ، طرح نهایی خود را برای عرضه آماده کنید.

پنج) صداقت را سرلوحه خود قرار دهید

گاهی اوقات بسته بندی مشتری پسند با آنچه در داخل بسته بندی است متفاوت می باشد. به عنوان مثال ، ممکن است شکل محصول ، تعداد یا کیفیت آن با آنچه در داخل بسته بندی است متفاوت باشد.

اگر طراحی بسته بندی شما با آنچه در داخل بسته بندی است متفاوت باشد مشتریان شما نه تنها انتظاراتشان برآورده نمی شود بلکه نسبت به شما بدبین می شوند.

بنابراین سعی کنید همیشه تصاویر و نوشته های بسته بندی مشتری پسند شما مطابق با آن چیزی باشد که در درون بسته بندی است.

شش) همه شرایط را در نظر بگیرید

به این مسئله فکر کنید که قرار نیست محصول شما فقط در قفسه های فروشگاه باشد و در آنجا به فروش برسد.

بلکه در بسیاری از اوقات شما باید محصول خود را در شبکه های اینترنتی قرار دهید تا از فروش اینترنتی نیز استفاده کنید.

به عنوان مثال اگر قرار است محصول شما در اینترنت نیز به فروش برسد باید عکس هایی با کیفیت بسیار بالا از آن تهیه کرده و در صفحات اینترنتی منتشر کنید.

همچنین رنگهایی که برای بسته بندی مشتری پسند انتخاب می کنید باید به گونه ای باشد که در عکس هایی که گرفته می شود به زیبایی و به شکل برجسته بیافتد تا بتوانید عکس ها را در اینترنت قرار دهید.

هفت) انتخاب بسته بندی مناسب با محصول

بسته بندی شما باید با محصول مطابقت داشته باشد. به عنوان مثال اگر محصولی دارید که وزن آن سنگین است هرگز نباید از یک بسته بندی استفاده کنید که مشتری مجبور باشد آن را را با دو دست بلند کند.

بلکه بهتر است یک دسته برای آن قرار دهید تا به خوبی بتواند آن را حمل کند. همچنین ممکن است مشتریان شما به دنبال این باشند که شما یک بسته بندی مشتری پسند داشته باشید که از آن به صورت دائمی و مدت طولانی استفاده کنند.

اگر دقت کرده باشید بسیاری از مشتریان ممکن است به علت اینکه کیسه های پارچه ای برای محصولی دریافت می کنند خرید محصول شما را به سایر محصولات ترجیح دهند.

هشت) باز شدن راحت بسته بندی

حتماً تا کنون از رب گوجه فرنگی ، تن ماهی یا بسیاری از بسته بندی های کنسروی استفاده کرده اید که آسان باز شو هستند.

یعنی یک گیره ای در درب آن قرار گرفته است که با کشیدن آن می توانید راحت باز کنید. در فروشگاه زمانی که اقدام به خرید می کنید اینکه درب آن محصول به راحتی باز شود برای بسیاری از شما مهم است.

حتی برخی از مشتریان از اینکه نمی توانند به راحتی درب یک محصول را باز کنند ممکن است از خرید آن منصرف شوند و محصولی که به راحتی می توانند درب آن را باز کنند انتخاب کنند.

بنابراین شما نیز تلاش کنید درب محصولات را به گونه ای طراحی کنید که به راحتی قابل باز شدن باشد.

طراحی بسته بندی کلوچه
طراحی بسته بندی کلوچه

نه) هوای محیط زیست را داشته باشید

اگر از یک بسته بندی استفاده کنید که برای محیط زیست نیز مضر نباشد می توانید حتی یک تبلیغات بسیار مناسب نیز داشته باشید و برند خود را به عنوان حافظ محیط زیست معرف کنید.

سعی کنید تا جایی که می توانید از بسته بندی های پلاستیکی استفاده نکنید. بسته بندی انتخاب کنید که بدون داشتن ضایعات اضافی بتواند از محصول شما محافظت کند.

همچنین می توانید از بسته بندی مشتری پسند استفاده کنید که دور ریختنی نیست. اگر هم مجبور هستید از موادی استفاده کنید که کاربرد دیگری ندارند بهتر است از مواد بازیافتی استفاده کنید.

ده) محافظت از محصول

یکی دیگر از عواملی که در بسته بندی مهم است این است که بسته بندی بتواند از محصول محافظت کند.

اگر بسته بندی مشتری پسند نتواند از محصول محفاظت کند و محصول شما از بین برود یا اگر مواد غذایی است فاسد شود قطعاً بسته بندی شما کاربردی نیست و از محصول نیز نمی تواند استفاده کند.

از آنجایی که محصولات باید حمل و نقل شوند بسیار مهم است که بتوانند در مسیر حمل و نقل سالم باقی بمانند.

نتیجه گیری بسته بندی مشتری پسند

در این مقاله به عواملی که یک بسته بندی مشتری پسند می تواند داشته باشد اشاره نموده ایم که این عوامل شامل: شناختن مشتری ، استفاده از تصاویر گرافیکی مناسب ، از عبارات مناسب استفاده کردن، استفاده از رنگهای مناسب ، صداقت را سرلوحه خود قرار دادن، در نظر گرفتن همه شرایط ، انتخاب بسته بندی مناسب با محصول ، باز شدن راحت بسته بندی ، به محیط زیست توجه کردن و محافظت از محصول می باشد.

مطالب مرتبط