مراحل طراحی بسته بندی

مراحل طراحی بسته بندی موضوع این مطلب آموزشی برای علاقه مندان بسته بندی است.

برای شرکت یا کمپانی هایی که می خواهند محصولات خود را به صورت فیزیکی بفروشند، طراحی بسته بندی می تواند یکی از مهم ترین عوامل محسوب شود.

در طراحی بسته بندی در واقع عوامل زیادی تاثیر گذار هستند که اگر بخواهیم به آنها اشاره کنیم می توانیم به ساختار، رنگ، تایپوگرافی و همینطور مواد و تصاویر اشاره کرد.

در این مقاله همراه ما باشید زیرا می خواهیم ۵ تا از مراحل اصلی بسته بندی را بررسی کنیم. با رعایت کردن این موارد می توانید از این مطمئن باشید که محصول شما در بازار می تواند به فروش حداکثری برسد.

مراحل طراحی بسته بندی

ایده پردازی

ابتدا باید نامی که برای هویت تجاری خود در نظر گرفته اید را با طراحی که برای بسته بندی در نظر دارید، هماهنگ کنید. در طراحی بسته بندی دو آیتم را باید در نظر داشته باشید:

متقاعد کردن مشتری برای خرید از آن محصول، یعنی اینکه بسته بندی باید مشتری را مجاب به خریدن محصول کند، پس مهم این است که بسته بندی شما با برندی که از آن محصول است باید همسو باشد. بنابراین می توان گفت که مهم ترین بخش در طراحی در نظر گرفتن خریدار است.

در قدم بعدی به ارزیابی خریدار بپردازید و ببینید که چه چیزی می تواند خریدار را به سوی خرید کردن هدایت کند. تحقیقاتی را در خصوص طراحی مثل قلم، رنگ آمیزی، عکاسی و… انجام دهید تا بتوانید مشتری که ایده آل است را جذب کنید. بعد از این باید عواملی را که سبب می شوند تا شما از رقبای خود متمایز شوید پیدا کنید.

مراحل طراحی

بعد از اینکه برای محصول خود  ایده ای در نظر گرفتید، می توانید وارد مرحله طراحی شوید در طی این مراحل شما باید تصمیمات هنری و فنی برای تولید محصول خود را به کار بگیرید.

 می توانید در این بخش از طریق نرم افزارهای مربوطه مانند فتوشاپ به طراحی آن بپردازید. قبل اینکه به طراحی بپردازید باید یک سری اطلاعات در این خصوص جمع آوری کنید.

ابعاد و اندازه بسته ها

نشان تجاری، مارک، اسم محصول و هر اطلاعات که لازم است در این خصوص بدانید مانند مواد اولیه و حتی بارکد بایستی قبل از طراحی جمع آوری شود.

عکس ها و تصاویری که در طرح می خواهیم استفاده کنیم.

رنگ ها و فونت های قابل استفاده در طرح

تجدید نظر

بعد از انجام پروسه طراحی، طراح  باید گزینه های متعددی را با توجه به تمام جوانب طراحی در نظر بگیرد. در واقع کارفرما باید گزینه های مختلفی که طراح ارائه داده است را بسنجد و بررسی کند.

کارفرما باید توجه کند که آیا این طرح می تواند اطلاعات کافی به مشتری بدهد یا خیر. در واقع باید ببیند که این راه حل در جهت برآورده کردن نیاز مشتریان می تواند کارساز باشد. تنها طرحی بهتر است انتخاب شود که علاوه بر استحکام به هویت برند نیز کمک کند.

چاپ

این بخش که چاپ طرح است، بسیار مرحله پیچیده ایی است. در واقع طراح باید با چاپ خانه ای که در زمینه بسته بندی تجربه کافی دارد همکاری کند. تا این اطمینان به وجود بیاید که محصول نهایی مورد تاییدکارفرما است.

کارفرمایان باید به این نکته توجه کنند که قبل از چاپ عمده باید یک نمونه ای از چاپ را درخواست کنند تا طراح بتواند از این طریق ببیند که آیا رنگ یا اندازه دقیقا همان چیزی است که مد نظر داشته است یا نه.

زیرا دیدین محصولی که به صورت سه بعدی قرار گرفته است با پی دی اف یا فایل های ایلاستریتور یکسان نیستند این امکان به وجود می آید که اگر اصلاحی نیاز است برای آخرین بار انجام گیرد.

به بازار عرضه کردن

در این بخش که آخرین مرحله از مراحل طراحی بسته بندی است، باید آمادگی لازم جهت پاسخگویی به برخی از سوالات را کارفرما داشته باشد که این سوالات می تواند به این صورت قرار گیرند:

چه جوری باید محصولات را تحویل دهیم؟

چگونه محصولات را می خواهیم به نمایش بگذاریم؟

چگونه باید به صورت آنلاین محصولات را بفروشیم؟

معیارهایی که برای فروش در نظر گرفته شده کدام اند؟

در واقع می توان گفت که شاید نیاز باشد در هر یک از مراحل ذکر شده با در نظر گرفتن بودجه، نیازها و همینطور چشم انداز طراحی به تغییر فرایند پرداخته شود. هدف از نوشتن این مقاله این است که به کسانی که می خواهند کاری را شروع کنند و به فکر راه اندازی و طراحی محصول خود هستند کمک کنیم تا بتوانند به راحتی به مصرف کنندگان دسترسی پیدا کنند.


موضوع مرتبط :

اصول و تکنیک طراحی و چاپ لیبل و طراحی بسته بندی

طراحی بسته بندی عسل

مراحل طراحی کاتالوگ

طراحی بسته بندی

مطالب مرتبط