رنگهای محبوب در دنیای طراحی و تبلیغات و معنی آنها ! (بخش اول)

دنیای بازاریابی بدون حضور رنگها به اندازه یک شهربازی بدون وسیله بازی عذاب آور و نا امید کننده است.

مقدمه رنگ های محبوب در طراحی

هر چند بازاریابی با هدف فروش یک محصول یا خدمات انجام شود مخاطبان نیز با دیدن آن می توانند کمی تنوع و هیجان را تجربه کنند.

از طرفی ، هر زمان به آن احتیاج داشتند می دانند که از چه جایی می توانند نیاز خود را تأمین کنند. بنابراین با بازاریابی مناسب می تواند با یک تیر چند نشان را بزند.

حتماً تا کنون فیلم ها و عکس های سیاه و سفید را دیده اید ، هر چقدر هم محتوای این فیلم ها یا عکس ها جذاب باشد ولی عدم حضور رنگ یکی از دلایلی است که موجب می شود شما تمایل زیادی به تماشای این قبیل فیلم ها و عکس ها نداشته باشید.

حضور و وجود رنگ در فیلم و عکس ها از عوامل اصلی هیجان و روح بخشی به آنهاست. بنابراین به خوبی می توان فهمید که اهمیت رنگها و روانشناسی رنگ چیزی نیست که به تازگی مطرح شده باشد ، بلکه انسانها همیشه به دنبال این بوده اند که دنیا را با رنگهای بیشتری تلفیق کنند.

شما نیز می توانید رنگهای مختلف را به درستی در کنار هم قرار دهید و برای هدف بازاریابی از آنها استفاده کنید. یک تبلیغ یا بازاریابی ساده با اضافه شدن چند رنگ به آن می تواند از این رو به آن رو شود.

به همین سادگی ، برند شما می تواند برای مدتهای طولانی در حافظه مشتریان باقی بماند. البته زمانی می توانید از این امکان استفاده کنید که دقیقاً بدانید هر رنگی به چه معناست و برای چه هدفی مناسب تر است.

در غیر این صورت نه تنها استفاده از رنگ نمی تواند در بازاریابی به کمکتان بیایید بلکه چه بسا کار را از آن چیزی که هست بدتر نیز نشان دهد. پس می توان نتیجه گرفت ، استفاده از رنگها با شناخت دقیق از کاربرد و اثر هر کدام از آنها از ضروریات کاربرد رنگها در بازاریابی است.

هر چند عناصر و فاکتورهای بسیاری در تصمیم گیری مشتریان نقش دارند ولی این واقعیت نیز غیر قابل انکار است که مردم با چشمهایشان تصمیم می گیرند و رنگ ها در برابر چشم های افراد بازیگران اصلی یک تصویر یا رویداد هستند.

توضیحات تخصصی روانشناسی

اگر قرار باشد درباره روانشناسی رنگها صحبت کنیم به گونه ای که برای شما قابل فهم و استفاده باشد باید بگوییم ، روانشناسی رنگها درباره این موضوع مطالعه می کند که رنگ ها چه اثری در احساس و رفتار انسانها دارند.

البته باید به این مسئله مهم اشاره کنیم که روانشناسی رنگها فقط درباره استفاده از رنگها در طراحی لوگو صحبت نمی کند بلکه تمامی بخشهای یک کسب و کار را شامل می شود. از روانشناسی رنگها در راه اندازی کمپین ها تا  طراحی تبلیغات و بسته بندی محصول می توانید استفاده کنید.

اگر با رنگها ، معانی و اثر آنها آَشنا باشید به خوبی می توانید با مشتریان ارتباط برقرار کنید و کمتر آنها را اذیت کنید. این روزها مردم تقریباً اطلاعاتی درباره رنگها دارند و حتی ممکن است نظراتی درباره کاربرد آنها داشته باشند.

به عنوان مثال ، ممکن است بگویند لباسهای رنگ آبی برای کودکانی که جنسیت آنها پسر است مناسب تر است یا تداعی کننده کودک پسر می باشد یا مثلاً رنگهای صورتی برای کودکان دختر مناسب تر هستند یا نمادی از فرزندان دختر است.

امروزه مردم چنین اعتقاداتی دارند و در زندگی خود نیز آن را رعایت می کنند ؛ اما باز هم اطلاعات آنها از رنگها ، معانی و کاربرد آنها بسیار ناقص است. به همین دلیل در این مقاله در خصوص رنگهای اصلی یا رنگهایی که محبوبیت بیشتری دارند صحبت می کنیم و نشان خواهیم داد که احتمالاً اطلاعاتی در پس این رنگهاست که شما از آنها بی اطلاع هستید.

رنگهای محبوب کدام رنگها هستند ؟

هر رنگی در جهان معنی و تفسیر خاص خود را دارد. به عنوان مثال ، شما هرگز یک مرکز آتش نشانی را نمی بینید که از صورتی استفاده کند یا هیچ رستورانی را نمی شناسید که از رنگ سیاه در طراحی دکور یا منوی خود استفاده کرده باشد.

بنابراین شما نیز باید یک رنگ مناسب برای لوگویتان انتخاب کنید. باید این واقعیت را قبول کنید که حتی مشتریان قدیمی و وفادار شما نیز به خاطر کیفیت محصولات یا دقتی که در انتخاب رنگها یا کارهایتان داشته اید به سراغ شما می آیند و عاشق خود شما نیستند. بنابراین تعارف را کنار بگذارید و کمی جدی تر و واقعی تر به این مسئله نگاه کنید.

هر رنگی در این دنیا معنا و مفهوم خاص خودش را دارد. همانطور که هیچ مرکز درمان و سلامتی از رنگ قرمز برای ساختمانش استفاده نمی کند یا هیچ فست فودی سراغ رنگ مشکی نمی رود، شما هم باید رنگی متناسب با هویت و حوزه کاری برندتان انتخاب کنید.

هرچه باشد مشتریان عاشق چشم و ابروی شما نیستند و اگر کارتان را خوب انجام ندهید در یک چشم به هم زدن به جای مشتریان با هزاران طلبکار بی رحم تنها خواهید ماند. در اینجا قصد داریم برخی از رنگهای محبوب و پر کاربرد را برای شما با معنی و مفهوم هر کدام از آنها بیان کنیم.

یک) رنگ قرمز: خیره کردن چشم ها

تا به حال چند نفر را دیده اید که بگویند از رنگ قرمز خوششان نمی آید ؟ قطعاً تعداد این افراد به صفر نزدیکتر است. رنگ قرمز یکی از جذاب ترین رنگهایی است که در طبیعت وجود دارد. هر جایی از رنگ قرمز استفاده شود قطعاً توجه بسیاری از افراد را به خود جلب خواهد کرد.

با جرأت می توانیم بگوییم که رنگ قرمز از جمله رنگهای پر طرفدار و محبوب در دنیا است. حتی در بین تمامی رنگها گاهی در صدر جدول محبوب ترین رنگها قرار بگیرد.

اگر با دقت به اطرافتان نگاه کنید خواهید دید که بسیاری از تابلوهای اطراف شما با رنگ قرمز طراحی شده است. تابلوهای راهنمایی در خیابانها ، جعبه کادوهایی که قرار است به افراد محبوب و مهم زندگیشان بدهند ، لوگوی بسیاری از برندهای بزرگ و مشهور دنیا و … تصور کنید در یک نمایشگاه در حال قدم زدن هستید و به ناگاه با قرفه ای مواجه می شوید که تمامی محصولات یا ویترین خود را با رنگ قرمز طراحی کرده است.

ناگهان شما در مقابل آن می ایستید و حتی اگر قصد خرید هم نداشته باشید برای چند دقیقه آن را نگاه می کنید. به طور کلی می توان گفت رنگ قرمز نمادی برای نشان دادن انرژی ، فعالیتهای جسمانی و بدنی همچون ورزش ، هیجان ، عشق و برانگیختن انسانها برای فعالیت است.

همچنین رنگ قرمز در موقعیت هایی که خطری وجود دارد نیز مورد استفاده قرار می گیرد. به طور خلاصه می توان گفت ، رنگ قرمز نشان دهنده احساسات قوی است و کاربرد زیادی نیز دارد.

به همین دلیل یک فعالیت مانند سفالگری که تداعی کننده آرامش و خونسردی هست به هیچ عنوان نباید از لوگو یا پس زمینه های تبلیغاتی با رنگ قرمز استفاده کند. در بین برندهای بزرگ و شناخته شده نیز نتفلیکس ، شبکه خبری سی ان ان ، یوتیوب ، پوما از جمله برندهایی هستند که لوگوی آنها به رنگ قرمز است.

دو) رنگ نارنجی: نماد علاقه و دوستی

رنگ نارنجی از جمله رنگهایی است که هیجان رنگ قرمز را ندارد ولی تداعی کننده دوستی های پایدار و علاقه های ماندگار است. همچنین این رنگ نشاط و سرزندگی را در افراد به وجود می آورد. علاوه بر این نشان دهنده شیطنت افراد است.

اگر تمایل دارید برنامه های بازاریابی شما یا تبلیغاتتان احساسات صمیمت و دوستی را به مخاطبان منتقل کند ، بهترین انتخاب ، رنگ نارنجی است. به طور کلی رنگ نارنجی تداعی کننده احساس آرامش ، امیدواری به دنیا ، بالا بردن روحیه و نشاط افراد ، حس شوخ طبی و شیطنت و لذت بردن است.

از جمله برندهای بزرگ و شناخته شده ای که از رنگ نارنجی استفاده می کنند می توان به برند فانتا  ، فایرفاکس و مسترکارت اشاره کرد. اکر نگاهی به هدفهای این برندها بیاندازید می توانید متوجه شوید که همه آنها قصد دارند احساس دوستی را به شما منتقل کنند و مرزها را برای نزدیکتر شدن با شما از بین ببرند.

سه) رنگ زرد : ارزشمند و مهم

رنگ زرد از آن گروه از رنگهاست که همیشه دیدن آن حال شما را خوب می کند. رنگ زرد تداعی کننده نور است و در علم روانشناسی ، نور موجب درمان افراد و خوب کردن حال آنها می شود.

حتی نور درمانی یکی از روشهایی است که برای درمان افراد افسرده از آن استفاده می شود. رنگ زرد موجب سرزندگی و مثبت اندیشی در افراد می شود. رنگ زرد برای نشان دادن اشیاء لوکس و گران قیمت نیز مورد استفاده قرار می گیرد چرا که نشان دهنده ارزشمندی یک شی ء است و طلا را در ذهن آنها تداعی می کند.

از مهمترین برندهایی که از رنگ زرد برای لوگوی خود استفاده کرده است برند “فراری” است. این شرکت برای اینکه ارزش محصول خود را به دیگران نشان دهد از رنگ زرد استفاده کرده است تا احترام و تحسین دیگران را بتواند جلب کند. از دیگر برندهای بزرگی که از رنگ زرد در لوگوی خود استفاده کرده است می توان به مک دونالد اشاره کرد.


موضوع مرتبط :

تأثیر انکار ناپذیر رنگ در تبلیغات

هشدارهایی درباره استفاده از رنگ در لوگو

نقش رنگ ها در طراحی لوگو

انواع طراحی لیبل مواد غذایی

قیمت و تعرفه طراحی بسته بندی

استفاده از روانشناسی در طراحی تبلیغات (بخش اول)

مطالب مرتبط

?>